شباهت‌های سوءقصد به دو نامزد جمهوری‌خواه؛

از سوراخ شدن ریه ریگان تا گوشمالی سخت ترامپ 

شلیک به ترامپ در فضای افکار عمومی آمریکا، بلافاصله با اقدام به قتل رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۸۱ مقایسه شد.
کد خبر: ۶۷۹۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰ - 17July 2024
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، سوء قصدی که در جریان گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا علیه دونالد ترامپ انجام شد، شوک بزرگی را به جامعه آمریکا وارد کرد. با این اتفاق نامزد جمهوری خواهان وارد فهرست رهبران آمریکایی شد که هدف خشونت‌های مسلحانه قرار گرفته‌اند.
 
از سوراخ شدن ریه ریگان تا گوشمالی سخت ترامپ 
 
در جریان تیراندازی روز شنبه، علاوه بر فرد مهاجم، یک تماشاگر کشته و دو نفر دیگر مجروح شدند. از آن لحظه جامعه آمریکا مشتاق است بداند که این رویداد چگونه بر نتیجه نهایی انتخابات تأثیر می‌گذارد؛ سؤالی که شاید کتاب‌های تاریخ پاسخ بهتری برای آن داشته باشند.
 
در فضای افکار عمومی آمریکا، شلیک به ترامپ بلافاصله با اقدام به قتل رونالد ریگان، رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۹۸۱ مقایسه شد. در تاریخ ۳۰ مارس ۱۹۸۱، هنگامی که ریگان پس از ایراد سخنرانی در برابر اعضای فدراسیون کار آمریکا و کنگره سازمان‌های صنعتی در حال خروج از ساختمان بود، بیرون از هتل هیلتون در واشنگتن دی سی هدف شکلیک گلوله قرار گرفت.
 
از سوراخ شدن ریه ریگان تا گوشمالی سخت ترامپ 
 
تیرانداز (جان هینکلی جونیور) شش گلوله از یک هفت تیر کالیبر ۲۲ به سمت رئیس جمهور شلیک کرد. رونالد ریگان در لحظه شلیک در حال دست تکان دادن برای جمعیت بود. در فاصله‌ی چند سانتی متری قلب، گلوله به قفسه‌ی سینه‌ی ریگان اصابت و ریه او را سوراخ کرد. 
 
از سوراخ شدن ریه ریگان تا گوشمالی سخت ترامپ 
 
سه نفر دیگر نیز در این حمله مورد اصابت گلوله قرار گرفتند، از جمله «جیمز بردی» دبیر مطبوعاتی ریگان. اصابت گلوله به سر این روزنامه‌نگار او را به فردی ناتوان تبدیل کرد. در ادامه ماموران امنیتی هجوم آوردند و رئیس جمهور ۷۰ ساله را در حلقه حفاظت گرفتند و برای انجام عمل جراحی اورژانسی به بیمارستان دانشگاه جورج تاون منتقل کردند.
 
پس از نجات یافتن از سوءقصد، ریگان و ترامپ، هردو به دنبال نمایش شجاعت و استقامت خویش برآمدند. ریگان با وجود جراحت شدید تصمیم گرفت چند قدم در بیمارستان پیاده راه برود. ترامپ هم بلافاصله بلند شد و با مشت‌های گره کرده فریاد زد: «بجنگ»! او همچنین فقط دو روز پس از حمله، در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان سخنرانی کرد.
 
از سوراخ شدن ریه ریگان تا گوشمالی سخت ترامپ 
 
شباهت دیگر بین این دو حمله، اما و اگر‌ها درباره عملکرد مشکوک و ضعیف سرویس‌های امنیتی آمریکاست. «هینکلی جونیور» هنگامی که ریگان در حال خروج از هتل بود، به سمت او شلیک کرد. ضارب، خود را در میان انبوه خبرنگاران و تماشاگرانی قرار داده بود که علی‌القاعده باید از قبل توسط تیم چک و خنثی مورد بررسی قرار می‌گرفتند.
 
در همین حال دو مقام ارشد پلیس به ای‌بی‌سی‌نیوز گفتند ساختمانی که توماس کروکس (ضارب ترامپ) از پشت بام آن تیراندازی کرد، محل استقرار تیم تاکتیکی پلیس محلی بوده است. این تیم تاکتیکی در روز سخنرانی وظیفه چک و خنثی کردن این ساختمان را بر عهده داشته است. در حال حاضر ماموران ویژه اف‌بی‌آی در تلاش هستند تا دریابند آیا دسترسی‌ها به پشت بام به درستی مسدود شده بود یا خیر.
 
طبق نظرسنجی گالوپ در سال ۱۹۸۱ حمله به ریگان تحسین و تایید عمومی را برای او به همراه داشت. نکته جالب توجه این‌که رونالد ریگان هم با شعار «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» وارد عرصه‌ی رقابت‌های ریاست جمهوری شده بود. در حال حاضر «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» شعار اصلی دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی است. 
 
بر اساس گزارش سرویس تحقیقات کنگره این پانزدهیم سوء قصد مستقیم علیه روسای جمهور و نامزد‌های انتخاباتی در تاریخ آمریکاست. «آبراهام لینکلن»، «جیمز آبرام گارفیلد»، «ویلیام مک کینلی» و «جان اف کندی» چهار رئیس جمهور ایالات متحده هستند که با شلیک گلوله به قتل رسیده‌اند.
 
انتهای پیام/ 944
نظر شما
پربیننده ها